måndag 29 maj 2017

UNG KVINNA SAKNAD av Claire Douglas


Det har gått arton år sedan 21-åriga Sophie Coller försvann, allt som finns kvar en marinblå sneaker ute på den gamla piren. Någon kropp hittades aldrig.  Francesca, Sophies bästa vän återvänder till den lilla kuststaden Oldcliffe-on-Sea när kvarlevorna efter en kropp sköljs upp på stranden för att ta reda på vad som verkligen hände när Sophie försvann. Francesca, hyr en lägenhet men allt blir inte som hon tänkt sig. Någo försöker skrämma henne, hon hör barnskrik i natten och vem är den mystiske främligen som lämnar bruna kuvert i porten? Francesca börjar nästan ångra att hon återvände, hennes forna vänner visar sig inte var de hon en gång kände. Vem vill henne illa? Hon hemsöks av spöklika minnen från tonåren och börjar frukta att hon mist sitt förstånd. Vad är det som händer i den lilla byn? Vem är skyldig till att Sophie försvann? Blev hon mördad? Och i så fall av vem?

Redan när jag höll boken i min hand förstod jag att det här kommer att bli en läsupplevelse utöver den vanliga. Handlingen är läskig, mörk och känslan av klastrofobi blir allt större ju längre fram i boken jag kommer. Persongalleriet får mig att rysa, deltagarna i detta drama visar sig inte var som jag vill föreställa mig dem. Francesca får mig att känna oro. Hon kommer med sin fina kappa och stövletter, klackar för höga för att ta sig fram i den lilla byn. Sophies bror är anledningen till att hon återvänder, för att hjälpa honom att utreda vad som egentligen hände. Lyckas de? Det här är en bok som jag kunde ha sträckläst, som alltid räckte inte tiden till att slänga sig ner på soffan och läsa i timmar, som jag gjorde på den tiden jag var singel.

Ja vad ska jag säga mer om denna bok? LÄS den och en riktigt ruskig feelgood- roman!

Jag fick boken som läs-ex av bokförlaget www.lbforlag.se , tack för en trevlig stunds läsning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar