lördag 24 augusti 2013

Tyngd en berättelse i moderntappning om myten kring Atlas och Herakles skriven av Jeanette Winterson


Jeanette Winterson “Tyngd”

Jeanette Winterson inleder boken ”Jag vill berätta historien om igen” i sin moderna version av den antika myten om Atlas och Herakles. Detta är en berättelse om övermänsklig styrka och de krav som den åtföljs av. Atlas blir den som bär världen på sina axlar, som tar ansvar för att jorden inte ska falla. Herakles bli den playboylike mannen som helt utan ansvar går från kvinna till kvinna. Han drar sig inte för att ha ihjäl sin egen avkomma. Jeanette Winterson väver in historien om Laika och den lilla hunden hittar tillslut sin räddare ute i universum. Här hittar vi åter Jeanette som adoptivflicka invävd i tankar runt denna myt.

När jag läste den här boken, det tog inte många timmar den är tunn kände jag att jag borde ha läst på om Atlas och Herakles innan. Myten om dessa två är något jag inte kan på mina fem fingrar. Jag hade önskat att jag vetat mer vilken troligen hade givit den här boken mer tyngd i mitt läsande.

Det är ingen dålig bok, Jeanette Winterson levererar sina tankar runt myten, skapar sin egen värld och tro på det som finns. Hon har ett språk som får en att nästan dansa tango genom orden, sida för sida. Delen om Laika gjorde mig upprörd, jag minns det så väl själv eller rättare berättelsen om Laika, hon som sändes upp några år innan jag tog mina första staplande steg på Atlas axlar. Jag minns den vånda jag kände inför att den lilla hunden var ensam i Universum. Jeanette Winterson, du räddade mig, jag vågar tro att din berättelse är sann.

Jeanette Winterson har gjort det igen, skrivit en bok som tog mig med storm. Jag väljer att inte skriva en lång recension denna gång. Det är alltför lätt att berätta hela historien, läsaren bör nog ha något kvar.

Min scanner har gått hädan och jag lyckades inte "låna" ner foto från nätet på boken. Ibland är detta med datorer och dess funktioner ett mysterium även för mig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar